• 23.05.2014, 14:48

Bodøs særpreg

Det er jammen ikke ofte jeg tar turen til Saltstrømmen - til tross for at familien vår er derfra og det ligger så nært Bodø. Det er så kjent at jeg ikke egentlig ser på plassen som spesiell - men det er jo faktisk verdenskjent. Hvor rart er det ikke at de flere steder i verden kjenner til navnet Saltstrømmen? Bodø er liksom så lite, så det at vi har noe som i det hele tatt er ''verdens største'' er ganske rart å tenke på.

Vi kjører forbi saltstrømmen hver gang jeg skal på hytta. Pappa og Elin har vært å dykka der, jeg har vært på hundreogørten fisketurer der og vi har vært på raftingturer der flere ganger. Det føles liksom ikke som det er noe spesielt med stedet.. men så plutselig kommer jeg på at det faktisk er mange som reiser til Bodø kun for å få sett denne malstrømmen.
Her til dagen kjørte vi tur og endte opp i Saltstrømmen (det var nemlig noen av jentene som ikke hadde sett stedet før) og da fikk jeg knipsa litt bilder så dere får sett dere som ikke har vært i Bodø, men kanskje hørt om denne farlige strømmen. Hoho. (haha, forresten - den brua.. jeg har en litt spesi vane; jeg holder ALLTID pusten mens vi kjører over.. haha.. Veldig kjipt de dagene det er kø.)

Litt fakta;

Saltstraumen er en av verdens sterkeste malstrømmer, og strømmene kan i opp til 20 knop - til vanlig rundt 13/km timen i hastighet. Strømmen er sterkest mellom nymåne og fullmåne.
Her er et veldig godt fiskested og det er som regel noen å fisker her hver dag.

Jeppjepp. Ellers er det fredag - og jeg har igrunn ingen planer. Muligens en kinotur bare.. - alle seriene jeg følger med på har tatt sommerferie, så jeg leter stadig etter nye å se fra scratch.

Idag er det vel finale i Norske talenter? Noen som følger med, og hvem heier dere på isåfall? Kjenner jeg gleder meg, holder en liten knapp på han pene unggutten fra Norge som gjør litt farlige stunts.(eks med flammer.. husker ikke navnet!)

Hvilke planer har dere for helga?:-)

• 18.04.2014, 12:50

Reiseguide London

I  vinterferien i fjor tok jeg og Caroline turen til London. Det var ganske spontant egentlig, tror vi bestilte en (utrolig!) billig tur rundt 3 uker før vi reiste. Det lønner seg som oftest å finne pakkereiser til London på forskjellige reisesider - det er et av stedene du kan få billigst weekend fly+hotellreiser.
Jeg har alltid drømt om å reise til London, og på tidspunktet vi dro var faktisk planen å studere der til høsten. (Det ble ikke noe av da jeg feiga ut noe helt sinnsykt da vi satt på bussen fra flyplassen og så hvor stor og skummel London faktisk var)

Jeg vet mange bestiller Londonturer til sommeren - så jeg tenkte jeg kunne skrive et lite innlegg med tips fra meg for en best mulig utnyttelse av en kort tur. Det kan være greit for de som ikke har vært der før, det er som sagt en enorm by med tusenvis av ting man egentlig vil ha med seg - men skal man kun være en weekend er det greit å vite hva man iallefall MÅ få med seg av severdigheter.

Bo: Jeg og Caroline kjøpte jo billigste pakkereisen vi fant - men til tross det endte vi opp på et veldig bra hotell. Hotellet lå ganske gjemt innimellom et nabolag, og taxisjåføren brukte vel rundt en halvtime på å finne fram til døra.. Et øyeblikk trodde vi vi hadde blitt lurt og at dette hotellet ikke fantes..:p Vel, hotellet het iallefall Princes square serviced appartments og var (som dere ser på navnet) egentlig et leilighetshotell. Rommene var veldig fine og personalet var greie. På rommet var det vannkoker, komfyr, kjøleskap - vel, et kjøkken. Det var en enorm seng som var utrolig god å ligge i, og vi hadde badekar og tv og slike ting og. Hotellet lå ganske greit til, det var ikke langt til bayswater-underground-stasjonen (som vi etterhvert brukte veldig ofte) og det var mye restauranter i kvartalene rundt.

Mat:
Vi hadde som sagt kjøkken på hotellet, så vi spiste som regel frokost der. På kveldene prøvde vi ut litt av restaurantene hor enn vi var den dagen (London er FULLT av gode restauranter og kafeer, så her fikk vi bare testet 1% av alle vi gjerne skulle testet.. tid:-(
Iallefall fikk vi gode inntrykk av hvor vi var -  de første dagene holdt vi oss i nærområdet og spiste på en helt fantastisk pizzarestaurant som het la bella italia og lå rett rundt hjørnet fra hotellet. Jeg var allerede da ganske snever på hva jeg valgte å spise - men her hadde de gode alternativer, blandt annet en pollo chicken som var en grov bunn med mase kyllingbiter og salat. De hadde utrolig mye godt på menyen, og hadde jeg vært frisk da vi dro skulle jeg testet ut mye herfra. Lokalet var skikkelig italiensk stil og personalet var superhjelpsomme og hyggelige!
Vi spiste ogåså en obligatorisk maccern-middag (de fleste vet vel hvordan det er, så det gidder jeg ikke forklare engang) og de andre dagene tok vi inne i byen og på westfieldsenteret (som ble favorittstedet etter noen dager) Jeg husker ikke helt navnet på restauranten vi spiste på på westfield - men de hadde utrolig god mat der! Så god at vi spiste der 3 dager på rad. (Det lå i øverste etasje, eneste restauranten på toppen av senteret).
Den siste dagen tilbragte vi på sea life og London eye - så da valgte vi en kinesisk wok-restaurant som lå rett ved sea life. (i samme bygning, bare mer mot London Brigde) Her hadde de mye wokgreier, og smaken var helt ok på maten. Det var lite folk og det tok veldig lang tid å få maten..

Ellers var vi innom et par kafeer, det er iallefall obligatorisk i London. Helt nydelig interiør på de fleste steder, og helt nydelig kaffe. (Engelske barister - kom til Norge!!)
Hadde jeg vært frisk hadde vi nok prøvd ut en av de tusen småvognene som solgte nutella waffels og crepes og iskrem langs gatene også..-

Shopping:

London er som de fleste vet en skikkelig shoppeby. Det er hundrevis av store butikker, og tusenvis av små perler. Billigere klær enn i Norge er det og - så er bør man slå seg løs når man først er der. Vi tilbragte en av våre første dager i Oxford street - som har alt. Men intrykket vi satt igjen med var at det var alt for mye folk til å kunne handle i fred. Vi var på Primark først - og jeg er glad vi fra så tidlig som vi gjorde. Selv om det var mindre folk der enn på ettermiddagen ar det fortsatt enormt med folk. Vi stod i kø i rundt en time til prøverommene og ihvertfall en halvtime for å komme til kassa.. til tross for at de hadde 10 kasser! Men utvalget var enormt - de hadde klær fra a til å, interiør, vesker, sko.. ja, til og med godteri! Og det til minimale priser. Tror vi handla rundt 3-4 poser hver der, og det kom vel ikke over tusenlappen for noen av oss. En slitsom tur var det da.. Ellers var vi innom de fleste andre store butikker - niketown, body shop,

Men det ble som sagt veldig slitsomt med så mye folk, lite utvalg ettersom timene gikk og de ansatte ikke hadde tid til å verken rydde eller fylle på.. Men de neste dagene oppdaget vi WESTFIELD som er et av Englands største kjøpesenter. Det lå i motsatt retning fra hotellet vårt, men kun to stopp unna med undergrounden. Her hadde de alle de samme butikkene, med større utvalg, mindre folk og personale som faktisk hadde tid til å hjelpe kundene. Her trivdes vi så godt at vi la resten av shoppingen til her! Er man i London bør man ta en tur på oxford street for å ha gjort det - men legg storshoppingen til westfield, så sparer du tid og finner antageligvis bedre kupp enn i storgata. Inne på Westfield er det også en del restauranter og kafeer om man vi slappe litt av. Her hadde de også frozen yoghurt-bar på midten av senteret - der kjøpte vi en helt maagisk god yoghurtis med masse forskjellig topping:D

Noen steder vi hadde lyst å dra til som vi ikke rakk var Victorias secret og camden market.. Veldig kjipt - men det tar vi neste Londontur.

Jeg tror jeg brukte til sammen 3000 på shopping og mat i London. (så brukte jeg vel 2000 på taxfreeen) og kom hjem med helt nytt klesskap og godteri/sminke for et år. Så når turen var så billig kom det ikke opp i mer enn litt under 10000 for en opplevelse for livet!

Opplevelser:

Her er det man skulle hatt uendelig med tid.. Det var så mye vi ikke fikk tid til!! Jeg skulle sett universitetene, gått på biblioteket, hatt piknik i Hyde park, stått foran det blå døra i Notting Hill, vært på musikal (aller helst lion king..) Harry potter- world og mye annet.. Men vi fikk tid til det vi fikk tid til, og jeg vil virkelig anbefale å sette av tid til disse tingene om man er i London;

1. Madame toussauds
SÅ gøy! Vi dro veldig tidlig og kjøpte en billett som innehold inngang til sea life og London eye i tillegg til inngangen på voksmuseeumet. Ved å gjøre dette sparte vi noe sånt som 600 kroner - et slikt billetttilbud gjelder om for 2 dager så om man skal innom disse tingene er det veldig greit å kjøpe en slik billett istedet for å kjøpe separat. Jeg tror ogå vi sparte tid i køer da vi kunne gå i en sånn innløselseskø istedet for kjøpe-køene. På tidspunktet vi var i London var desverre London dungeon stengt - om ikke hadde denne og vært med på billetten. (egentlig er jeg nesten glad det var det, jeg ble livredd bare av å gå i skremselskjelleren på madame toussaunds.. Vi stod i kø veldig lenge for å komme inn, til tross for at vi kom tidlig om morgenen. Heldigvis har de mye kø-underholdning, så det ble ikke så ille å vente. Vel inne kan man gå rundt å se på alle de forskjellige voksdukkene, ta bilder med dem og kjøpe suvernirer. (eks ta bilde med seg selv og bieber og få det på nøkkelringer, kjøleskapsmagneter osv). Ellers kan man kjøre en tur gjennom tiden i en slags rollercoaster inne (altså, man setter seg i en liten bil om kjører rundt og tar deg med gjennom rom som inneholder verden gjennom tidsperioder. Man kjører og får oppleve sultenød, pester, hitler med makt og engelske tepartys med de høyt stilte i byen. De har ogå lukter og lyder som gjør hele opplevelsen morsom!

Ellers kan man gå ned i kjelleren hvor de har laget til en skikkelig skrekktur. Man går igjennom rom hvor de har skuespillere som skremmer deg, griper tak i deg og hyler.. Det er dekket med spindelvev og ekkel musikk og viser de verste morderne igjennom tidene. Skikkelig skikkelig ekkelt - jeg begynte faktisk å gråte mens jeg var der nede. Men for all del, jeg ville nok angra om jeg ikke hadde gått ned!
De har også mye for barn - mye disneygreier man kan se på og slikt. Dette styrte vi litt unna for å bruke tiden best mulig. Men vi tok turen inn i en gigatisk kinosal hvor vi så film i 4d. Altså lukt, følelser, og ja.. Hele taket var plutselig en skjerm og vi var fanget inni filmen. Vi fikk sprtua vann i fjeset og ble dunka i ryggen av setestolene.. Helt rått var det! Anbefaler VIRKELIG å ta turen på voksmuseeumet om man er i London.

2. Sea world. Dette ligger rett ved London eye, og er forsåvidt et greit sted. Jeg angrer ikke på at vi dro, men ville nok ikke dratt igjen. Veldig kult med haier og sånt som svømte over hodet og på 1 meters avstand - men jeg tror dette ville passet bedre for mindre barn..

3. London eye. Man bare MÅ opp her - det er en opplevelse å få ta turen over London og vitne den fantastiske byen fra karuselltur!

Komme seg rundt:
Allerede den første dagen prøvde vi ut veldig vanskelige transportmidler. Vi testet ut busstur til oxford street, taxitur fra flyplassen og rett å slett gåtur. Alle disse ble veldig vanskelige, selv om man bør prøve ut en av disse 2etg bussene er det langt fra den enkleste/billigste transportmåten. 2 dag fant vi ut vi kunne ta undergrounden - og etterpå gjorde vi kun det. Vi tok til og med Underground til flyplassen på hjemturen! Det er underground-stopp over hele London, og de har flere ruter som er veldig godt forklart på underground-kart med forskjellige farger og tydelige overganger. Man kan kjøpe seg et kort som gjelder for en hel dag - da kan man ta så mye man vil iløpet av dagen, og prisen er ikke så ille.

Randome ting vi gjorde som man bare må gjøre:

Ta bilde med (eller i) en rød telefonkiosk

Ta bilde foran London tower, aller helst på London Brigde

Kysse pave benedict..

TIPS:
Når vi reiste var det mye kaldere enn vi hadde trodd. Vi begge endte opp med en helt forferdelig halsbetennelse og feber mens vi var der nede, noe som gjorde hele opplevelsen litt kjip.. i hadde også med alt for lite varme klær,og måtte allerede første dag handle inn masse ullgensere og skjerf på primark for å ikke fryse forferva.

2. Dra på westfield for shopping - så mye roligere, mindre utplukkede butikker og generellt et fint sted å shoppe.

3. Ta underground over buss og taxi, så sparer du mye tid og penger.

4. Planlegg - før vi dro leste jeg maaange blogginnlegg med guider til London, gjorde meg kjent via google smaps, laget liste over ting vi måtte få med oss - butikker vi måtte besøke osv..

5. Om du skal noe spesielt - dra >TIDLIG!  mindre folk (men fortsatt mye folk sett sammenlignet med Norge)

6. Reis med lite i Kofferten. Du kommer til å reise hjem med mye mer enn du kom med (jeg hadde vel rundt 10 kg overvekt..)

Vel, det var vel det jeg kunne komme med. Håper du som reiser får en flott tur:-)
//andre som har gode Londontips å legge til?

Lena Ludvigsen -

Blid jente fra Nordnorge, nærmere bestemt Bodø. Har blogget siden 2011, litt på og av - men mest på i perioder. Etter å ha vært ferdig med videregående og startet på to forskjellige studier på Universitetet ble jeg veldig syk og lagt inn på sykehus i et år. Etter dette fant jeg ut at jeg måtte bort fra lille Bodø og oppleve noe helt nytt - I fjor tilbragte jeg derfor et år i USA, nærmere bestemt Orlando. Her jobbet jeg i Disney World, og møtte også mitt livs kjærlighet. Jeg flyttet dermed til Trondheim og startet deltidsskole for å bli barnehagelærer/pedagogisk leder. Jeg sikter videre mot grunnskolelærer eller spesialpedagog etter bacheloren. Ellers så bor jeg her i Trondheim på Solsiden med min kjære, og jobber på Jordbærpikene :- )