• 23.05.2014, 14:48

Bods srpreg

Det er jammen ikke ofte jeg tar turen til Saltstrmmen - til tross for at familien vr er derfra og det ligger s nrt Bod. Det er s kjent at jeg ikke egentlig ser p plassen som spesiell - men det er jo faktisk verdenskjent. Hvor rart er det ikke at de flere steder i verden kjenner til navnet Saltstrmmen? Bod er liksom s lite, s det at vi har noe som i det hele tatt er ''verdens strste'' er ganske rart tenke p.

Vi kjrer forbi saltstrmmen hver gang jeg skal p hytta. Pappa og Elin har vrt dykka der, jeg har vrt p hundreogrten fisketurer der og vi har vrt p raftingturer der flere ganger. Det fles liksom ikke som det er noe spesielt med stedet.. men s plutselig kommer jeg p at det faktisk er mange som reiser til Bod kun for f sett denne malstrmmen.
Her til dagen kjrte vi tur og endte opp i Saltstrmmen (det var nemlig noen av jentene som ikke hadde sett stedet fr) og da fikk jeg knipsa litt bilder s dere fr sett dere som ikke har vrt i Bod, men kanskje hrt om denne farlige strmmen. Hoho. (haha, forresten - den brua.. jeg har en litt spesi vane; jeg holder ALLTID pusten mens vi kjrer over.. haha.. Veldig kjipt de dagene det er k.)

Litt fakta;

Saltstraumen er en av verdens sterkeste malstrmmer, og strmmene kan i opp til 20 knop - til vanlig rundt 13/km timen i hastighet. Strmmen er sterkest mellom nymne og fullmne.
Her er et veldig godt fiskested og det er som regel noen fisker her hver dag.

Jeppjepp. Ellers er det fredag - og jeg har igrunn ingen planer. Muligens en kinotur bare.. - alle seriene jeg flger med p har tatt sommerferie, s jeg leter stadig etter nye se fra scratch.

Idag er det vel finale i Norske talenter? Noen som flger med, og hvem heier dere p isfall? Kjenner jeg gleder meg, holder en liten knapp p han pene unggutten fra Norge som gjr litt farlige stunts.(eks med flammer.. husker ikke navnet!)

Hvilke planer har dere for helga?:-)

• 18.04.2014, 12:50

Reiseguide London

I vinterferien i fjor tok jeg og Caroline turen til London. Det var ganske spontant egentlig, tror vi bestilte en (utrolig!) billig tur rundt 3 uker fr vi reiste. Det lnner seg som oftest finne pakkereiser til London p forskjellige reisesider - det er et av stedene du kan f billigst weekend fly+hotellreiser.
Jeg har alltid drmt om reise til London, og p tidspunktet vi dro var faktisk planen studere der til hsten. (Det ble ikke noe av da jeg feiga ut noe helt sinnsykt da vi satt p bussen fra flyplassen og s hvor stor og skummel London faktisk var)

Jeg vet mange bestiller Londonturer til sommeren - s jeg tenkte jeg kunne skrive et lite innlegg med tips fra meg for en best mulig utnyttelse av en kort tur. Det kan vre greit for de som ikke har vrt der fr, det er som sagt en enorm by med tusenvis av ting man egentlig vil ha med seg - men skal man kun vre en weekend er det greit vite hva man iallefall M f med seg av severdigheter.

Bo: Jeg og Caroline kjpte jo billigste pakkereisen vi fant - men til tross det endte vi opp p et veldig bra hotell. Hotellet l ganske gjemt innimellom et nabolag, og taxisjfren brukte vel rundt en halvtime p finne fram til dra.. Et yeblikk trodde vi vi hadde blitt lurt og at dette hotellet ikke fantes..:p Vel, hotellet het iallefall Princes square serviced appartments og var (som dere ser p navnet) egentlig et leilighetshotell. Rommene var veldig fine og personalet var greie. P rommet var det vannkoker, komfyr, kjleskap - vel, et kjkken. Det var en enorm seng som var utrolig god ligge i, og vi hadde badekar og tv og slike ting og. Hotellet l ganske greit til, det var ikke langt til bayswater-underground-stasjonen (som vi etterhvert brukte veldig ofte) og det var mye restauranter i kvartalene rundt.

Mat:
Vi hadde som sagt kjkken p hotellet, s vi spiste som regel frokost der. P kveldene prvde vi ut litt av restaurantene hor enn vi var den dagen (London er FULLT av gode restauranter og kafeer, s her fikk vi bare testet 1% av alle vi gjerne skulle testet.. tid:-(
Iallefall fikk vi gode inntrykk av hvor vi var - de frste dagene holdt vi oss i nromrdet og spiste p en helt fantastisk pizzarestaurant som het la bella italia og l rett rundt hjrnet fra hotellet. Jeg var allerede da ganske snever p hva jeg valgte spise - men her hadde de gode alternativer, blandt annet en pollo chicken som var en grov bunn med mase kyllingbiter og salat. De hadde utrolig mye godt p menyen, og hadde jeg vrt frisk da vi dro skulle jeg testet ut mye herfra. Lokalet var skikkelig italiensk stil og personalet var superhjelpsomme og hyggelige!
Vi spiste ogs en obligatorisk maccern-middag (de fleste vet vel hvordan det er, s det gidder jeg ikke forklare engang) og de andre dagene tok vi inne i byen og p westfieldsenteret (som ble favorittstedet etter noen dager) Jeg husker ikke helt navnet p restauranten vi spiste p p westfield - men de hadde utrolig god mat der! S god at vi spiste der 3 dager p rad. (Det l i verste etasje, eneste restauranten p toppen av senteret).
Den siste dagen tilbragte vi p sea life og London eye - s da valgte vi en kinesisk wok-restaurant som l rett ved sea life. (i samme bygning, bare mer mot London Brigde) Her hadde de mye wokgreier, og smaken var helt ok p maten. Det var lite folk og det tok veldig lang tid f maten..

Ellers var vi innom et par kafeer, det er iallefall obligatorisk i London. Helt nydelig interir p de fleste steder, og helt nydelig kaffe. (Engelske barister - kom til Norge!!)
Hadde jeg vrt frisk hadde vi nok prvd ut en av de tusen smvognene som solgte nutella waffels og crepes og iskrem langs gatene ogs..-

Shopping:

London er som de fleste vet en skikkelig shoppeby. Det er hundrevis av store butikker, og tusenvis av sm perler. Billigere klr enn i Norge er det og - s er br man sl seg ls nr man frst er der. Vi tilbragte en av vre frste dager i Oxford street - som har alt. Men intrykket vi satt igjen med var at det var alt for mye folk til kunne handle i fred. Vi var p Primark frst - og jeg er glad vi fra s tidlig som vi gjorde. Selv om det var mindre folk der enn p ettermiddagen ar det fortsatt enormt med folk. Vi stod i k i rundt en time til prverommene og ihvertfall en halvtime for komme til kassa.. til tross for at de hadde 10 kasser! Men utvalget var enormt - de hadde klr fra a til , interir, vesker, sko.. ja, til og med godteri! Og det til minimale priser. Tror vi handla rundt 3-4 poser hver der, og det kom vel ikke over tusenlappen for noen av oss. En slitsom tur var det da.. Ellers var vi innom de fleste andre store butikker - niketown, body shop,

Men det ble som sagt veldig slitsomt med s mye folk, lite utvalg ettersom timene gikk og de ansatte ikke hadde tid til verken rydde eller fylle p.. Men de neste dagene oppdaget vi WESTFIELD som er et av Englands strste kjpesenter. Det l i motsatt retning fra hotellet vrt, men kun to stopp unna med undergrounden. Her hadde de alle de samme butikkene, med strre utvalg, mindre folk og personale som faktisk hadde tid til hjelpe kundene. Her trivdes vi s godt at vi la resten av shoppingen til her! Er man i London br man ta en tur p oxford street for ha gjort det - men legg storshoppingen til westfield, s sparer du tid og finner antageligvis bedre kupp enn i storgata. Inne p Westfield er det ogs en del restauranter og kafeer om man vi slappe litt av. Her hadde de ogs frozen yoghurt-bar p midten av senteret - der kjpte vi en helt maagisk god yoghurtis med masse forskjellig topping:D

Noen steder vi hadde lyst dra til som vi ikke rakk var Victorias secret og camden market.. Veldig kjipt - men det tar vi neste Londontur.

Jeg tror jeg brukte til sammen 3000 p shopping og mat i London. (s brukte jeg vel 2000 p taxfreeen) og kom hjem med helt nytt klesskap og godteri/sminke for et r. S nr turen var s billig kom det ikke opp i mer enn litt under 10000 for en opplevelse for livet!

Opplevelser:

Her er det man skulle hatt uendelig med tid.. Det var s mye vi ikke fikk tid til!! Jeg skulle sett universitetene, gtt p biblioteket, hatt piknik i Hyde park, sttt foran det bl dra i Notting Hill, vrt p musikal (aller helst lion king..) Harry potter- world og mye annet.. Men vi fikk tid til det vi fikk tid til, og jeg vil virkelig anbefale sette av tid til disse tingene om man er i London;

1. Madame toussauds
S gy! Vi dro veldig tidlig og kjpte en billett som innehold inngang til sea life og London eye i tillegg til inngangen p voksmuseeumet. Ved gjre dette sparte vi noe snt som 600 kroner - et slikt billetttilbud gjelder om for 2 dager s om man skal innom disse tingene er det veldig greit kjpe en slik billett istedet for kjpe separat. Jeg tror og vi sparte tid i ker da vi kunne g i en snn innlselsesk istedet for kjpe-kene. P tidspunktet vi var i London var desverre London dungeon stengt - om ikke hadde denne og vrt med p billetten. (egentlig er jeg nesten glad det var det, jeg ble livredd bare av g i skremselskjelleren p madame toussaunds.. Vi stod i k veldig lenge for komme inn, til tross for at vi kom tidlig om morgenen. Heldigvis har de mye k-underholdning, s det ble ikke s ille vente. Vel inne kan man g rundt se p alle de forskjellige voksdukkene, ta bilder med dem og kjpe suvernirer. (eks ta bilde med seg selv og bieber og f det p nkkelringer, kjleskapsmagneter osv). Ellers kan man kjre en tur gjennom tiden i en slags rollercoaster inne (alts, man setter seg i en liten bil om kjrer rundt og tar deg med gjennom rom som inneholder verden gjennom tidsperioder. Man kjrer og fr oppleve sultend, pester, hitler med makt og engelske tepartys med de hyt stilte i byen. De har og lukter og lyder som gjr hele opplevelsen morsom!

Ellers kan man g ned i kjelleren hvor de har laget til en skikkelig skrekktur. Man gr igjennom rom hvor de har skuespillere som skremmer deg, griper tak i deg og hyler.. Det er dekket med spindelvev og ekkel musikk og viser de verste morderne igjennom tidene. Skikkelig skikkelig ekkelt - jeg begynte faktisk grte mens jeg var der nede. Men for all del, jeg ville nok angra om jeg ikke hadde gtt ned!
De har ogs mye for barn - mye disneygreier man kan se p og slikt. Dette styrte vi litt unna for bruke tiden best mulig. Men vi tok turen inn i en gigatisk kinosal hvor vi s film i 4d. Alts lukt, flelser, og ja.. Hele taket var plutselig en skjerm og vi var fanget inni filmen. Vi fikk sprtua vann i fjeset og ble dunka i ryggen av setestolene.. Helt rtt var det! Anbefaler VIRKELIG ta turen p voksmuseeumet om man er i London.

2. Sea world. Dette ligger rett ved London eye, og er forsvidt et greit sted. Jeg angrer ikke p at vi dro, men ville nok ikke dratt igjen. Veldig kult med haier og snt som svmte over hodet og p 1 meters avstand - men jeg tror dette ville passet bedre for mindre barn..

3. London eye. Man bare M opp her - det er en opplevelse f ta turen over London og vitne den fantastiske byen fra karuselltur!

Komme seg rundt:
Allerede den frste dagen prvde vi ut veldig vanskelige transportmidler. Vi testet ut busstur til oxford street, taxitur fra flyplassen og rett slett gtur. Alle disse ble veldig vanskelige, selv om man br prve ut en av disse 2etg bussene er det langt fra den enkleste/billigste transportmten. 2 dag fant vi ut vi kunne ta undergrounden - og etterp gjorde vi kun det. Vi tok til og med Underground til flyplassen p hjemturen! Det er underground-stopp over hele London, og de har flere ruter som er veldig godt forklart p underground-kart med forskjellige farger og tydelige overganger. Man kan kjpe seg et kort som gjelder for en hel dag - da kan man ta s mye man vil ilpet av dagen, og prisen er ikke s ille.

Randome ting vi gjorde som man bare m gjre:

Ta bilde med (eller i) en rd telefonkiosk

Ta bilde foran London tower, aller helst p London Brigde

Kysse pave benedict..

TIPS:
Nr vi reiste var det mye kaldere enn vi hadde trodd. Vi begge endte opp med en helt forferdelig halsbetennelse og feber mens vi var der nede, noe som gjorde hele opplevelsen litt kjip.. i hadde ogs med alt for lite varme klr,og mtte allerede frste dag handle inn masse ullgensere og skjerf p primark for ikke fryse forferva.

2. Dra p westfield for shopping - s mye roligere, mindre utplukkede butikker og generellt et fint sted shoppe.

3. Ta underground over buss og taxi, s sparer du mye tid og penger.

4. Planlegg - fr vi dro leste jeg maaange blogginnlegg med guider til London, gjorde meg kjent via google smaps, laget liste over ting vi mtte f med oss - butikker vi mtte beske osv..

5. Om du skal noe spesielt - dra >TIDLIG! mindre folk (men fortsatt mye folk sett sammenlignet med Norge)

6. Reis med lite i Kofferten. Du kommer til reise hjem med mye mer enn du kom med (jeg hadde vel rundt 10 kg overvekt..)

Vel, det var vel det jeg kunne komme med. Hper du som reiser fr en flott tur:-)
//andre som har gode Londontips legge til?

Lena Ludvigsen -

Blid jente fra Nordnorge, nrmere bestemt Bod. Har blogget siden 2011, litt p og av - men mest p i perioder. Etter ha vrt ferdig med videregende og startet p to forskjellige studier p Universitetet ble jeg veldig syk og lagt inn p sykehus i et r. Etter dette fant jeg ut at jeg mtte bort fra lille Bod og oppleve noe helt nytt - I fjor tilbragte jeg derfor et r i USA, nrmere bestemt Orlando. Her jobbet jeg i Disney World, og mtte ogs mitt livs kjrlighet. Jeg flyttet dermed til Trondheim og startet deltidsskole for bli barnehagelrer/pedagogisk leder. Jeg sikter videre mot grunnskolelrer eller spesialpedagog etter bacheloren. Ellers s bor jeg her i Trondheim p Solsiden med min kjre, og jobber p Jordbrpikene :- )