Skrevet: 10.06.2015 08:24 ©Lena Ludvigsen




God morgen! I går ble det for sent for en oppdatering, da jeg kom hjem fra en relativt kort runde på senteret var middag (ugh, sent..)  førsteprioritet også ble jeg sittende med en del regninger og mailarbeid fram til klokka slo midnatt.. da tenkte jeg det var bedre å dele innlegg i dag, så man kan titte på til frokost :-)
Uansett - hver gang jeg skal innom senteret her er det ett ønske som går igjen i hjemmet; de vil ha kaffemilkshake fra Java kaffebar. Haha, jeg lover - husstanden min er avhengig! Til og med barna har elsket det når de ved tider har fått smakt.. Heldigvis liker de den vanlige milkshaken best. Vel, uansett - i går var de stengt av da jeg skulle handle til mamma, så da fant jeg ut at jeg skulle kjøpe inn iskrem og lage selv - det er jo så enkelt!

Her er altså bilder og forklaring - Idiotsikker - på hvordan man lager kaffemilkshake selv;



Start med vaniljeis, melk og espresso/et par ss tillaget pulverkaffe.


Så er vi igang -


En liten kopp kruttsterk espresso.. - også en skvett melk oppi for å gjøre den litt mindre varm så isen slipper smelte så fort. Eventuelt sett til siden/i kjøleskapet til den blir lunken.


På to glass brukte jeg hele den hvite delen av tress-isen (!) Neste gang kjøper jeg nok en 2liter med kun vanilje - ser ikke for meg at det blir spesielt populært med jordbærsmak på kaffemilkshaken..


Først den lunkede espressoblandingen i mikseren - om du er veldig glad i søtt kan det være lurt å tilsette et par skjeer brunt sukker i blandingen. Dette er ikke nødvendig da vaniljeisen er ganske søt - men om man ikke er så glad i sterk kaffesmak blir den mildere med sukker.


Fyll oppi og voila! Billigere, enklere (enn å sette seg i bilen å kjøre på kaffehuset) og akkurat like godt :-) (ifølge mams iallefall)



Hadde jeg hatt en flaske sjokoladesaus hadde jeg laget svirler i glassene på forhånd for å gjøre de enda mer bloggvennlige - men idag ble det au natural ;-) Kanskje like greit!
Personlig er jeg så uheldig at jeg ikke kan drikke disse herlighetene - men lager ofte mine egne versjoner med soyais, havreis eller iblandt probiotisk yoghurt og isbiter. Og innimellom kjører jeg på med laktasetabletter og har the real deal. MMMmmums.

Liker du kaffemilkshake? :-)




Skrevet: 26.01.2015 19:21 ©Lena Ludvigsen


I dag tenkte jeg dele mine favorittfrokoster - dette er ment som en inspirasjon til litt ensformige frokostnytere som kanskje er på ukens 5 frokostblanding og begynner bli lei. Jeg oppgir ingen mengder, da dette er helt forskjellig fra person til person. Jeg kan si som så at jeg som regel spiser mye mer enn det som er avbildet under; det er bare at det tar seg finere ut på bilder at jeg viser fram en porsjon. Man kan aldri sammenligne måltider med andre, fordi man ikke vet hvilke utgangspunkter andre har - kanskje spiser de en 7 ganger om dagen og dermed litt mindre måltider, kanskje trener de 3 timer og trenger en svær frokost - alle er forskjellige. Men det tror jeg de fleste kan tenke seg til om man prøver være rasjonell.

Vel, dagens moral .. over til maten!


♥ Havregrøt
. Kan varieres i det uendelige! Når jeg lager havregrøt koker jeg den alltid opp på melk, det synes jeg gjør den så mye bedre enn om den kun er laget på vann - i tillegg til at den blir mye mer proteinrik. Jeg koker den først opp med salt og sukker, så skrur jeg platen ned på 2 og lar den stå og godgjøre seg en liten halvtime. Etterpå topper jeg med hva enn jeg føler for; kakaopulver og banan, mango og honning, rosiner og epler og som oftest kanel på toppen! Så godt, og så enkelt. Bruker som regel havra havregryn med hvetehjerter oppi. Den smaker vanilje og er så god!


♥ BRØDSKIVER
Uansett hva diverse lavkarboentusiaster sier slår jeg et slag for brødskivene. Det er få ting som slår nybakt grovt brød. (eller fint, for den saks skyld)
Det er jo så mye å variere i når det kommer til pålegg!! Jeg rister alltid brødskivene og smører de rett etter -
Personlige favoritter er;
Leverpostei og agurk eller rødbeter
Karrikyllingsalat
kokt egg
Ost og paprikaskiver
Ost og skinke med salatblad
BANANSKIVER
hvitost og syltetøy
Et glass melk og en frukt til siden så har du en perfekt frokost!




♥ Havrepannekaker; dette er i hovedsak egg, havremel og melk med litt kardemomme blandet sammen og stekt. Så herlig start på dagen!



♥  Kornblanding med yoghurt og bær på. Jeg bruker som regel vanlig 4-kornsblanding og laktosefri vanlijeyoghurt!


♥ ;Granola er noe jeg har fått øynene opp for i det siste - det er jo så godt! Spiser som regel den nye hjemmelade Granolaen fra synnøve med tranebær og blåbær - har lagt min elsk på den. Synes også det er godt å blande i litt linfrø, gresskarkjerner og solsikkekjerner. Liker den best med bare melk, men om man er glad i biola er det mange som synes det er godt og! (jeg synes biola og kultura er så surt.. til og med når det er med smak, men det er en del som liker det godt vet jeg)


♥ Bananpannekaker - lages på samme måte som havrepannekakene bare at man moser en banan oppi sammens med. Her har jeg laget en bringebærsmoothie til siden ved å mikse frosne bringebær, melis , banan og melk i blenderen :-D



ooog min personlige favoritt;
  fine horn med banan (først et lag smør, inn i mikroen også bananskiver på toppen. NAM.

Hva er din favorittfrokost? Har du noen nye og herlige tips til meg? :D (for jeg er på 7 dag med eggerøre nå etter en lengre rundstyke med leverpostei-periode.....)




Skrevet: 28.12.2014 23:30 ©Lena Ludvigsen



IMG_8765
IMG_8769
IMG_8781

Måtte bare inn å dele denne nyheten (eller, nyhet og nyhet.. den er ny for meg!) med dere. Jeg lager havregrøt minst en gang hver eneste dag, som regel plain med bare kanel og sukker på. Til vanlig bruker jeg vanlige lettkokte gryn og koker dem på melk ? men da jeg så denne pakken på butikken i går tenkte jeg det kunne være morsomt å teste ut.

Den var kjempegod! Det er 96% vanlig lettkokte gryn og resten er en blanding av vaniljehjerter i havre, sukker og litt tilsetninger. Altså ikke så stor forskjell næringsmessig.

Jeg lager den ved å koke opp 1/4 gryn, 3/4 melk, en ts salt og en ts sukker. Koker den først opp og rører i den før jeg stiller ned plata på 2 og lar den stå og småvarme seg i rundt 30- 45 minutter ? så sper jeg litt til melk oppi mens jeg koker den opp på nytt og serverer. Til siden har jeg alltid et eple i biter eller litt mango. Til vanlig bruker jeg som sagt kanel og sukker oppå, men denne var kjempegod bare som den er!

Anbefales :-)






hits